Beauty-percek: napvédelem 1×1

Elborzadva gondolok vissza a tini önmagamra, amikor egy kis bronzolajjal itt-ott átkenegetve aszalódtam délelőtt 10-től délután 17-ig a napon, mert naná, hogy a csokibarna bőr volt a divat. Na jó, ma is a csokibarna bőt tetszik, az már viszont kevésbé, hogy bizony azok a bizonyos UVA/UVB sugarak nemcsak öregítenek, ráncosítanak, hanem foltossá teszik az arcomat, és nem utolsó sorban növelik a bőrrák kockázatát. Emlékszem, ahogy drága jó nagymamám mondta ilyenkor: “kislányom, gyere be a napról, megégsz”. Sosem égtem meg (szerencsére kreol bőröm van), de a bőr nem felejt. Minden egyes napon töltött órát jól elraktározott, s köszön vissza foltok, ráncok képében. Sajnos a hormonális változások miatt az arcom is hajlamos foltosodni, így tavasztól őszig ki sem teszem a lábam fényvédő nélkül, kerülöm a közvetlen napsütést, és ma mégis muszáj, akkor trendi kalapokkal védem magam. Olyannyira belém ivódott a fényvédelem, és a naptól való természetes “félelem”, hogy a családomban nagyon komolyan veszem a napvédő szerek használatát. Minden évben kipróbálom az újabb és újabb innovációkat, mert sajnos az van, hogy a helyzet (mármint a sugárzás, és az általa okozott károk) nem fog mostanában csökkenni, szóval nekünk kell baromira észnél lennünk. Én emlékszem rá, hogy kisgyermekként szinte sosem voltam bekenve, vagy ha igen, akkor 2-es napolajjal (ez a 80-as évek). Az én gyerekem már abba született, hogy tavasztól őszig minden nap, ha kitesszük a lábunkat a lakásból, akkor be kell kennünk magunkat fényvédővel, mert az oviban, játszótéren, vagy csak egy városi sétán is simán megkaphatja a nap. Sajnos tudomásul kell venni, hogy nem csak a vízpart mellett, napozáshoz kell fényvédőt használni, hanem nap mint nap. Erre pedig ma már rengeteg, jobbnál jobb, praktikus napvédő készítmény kapható, ebből fogok nektek az elkövetkező napokban, hetekben hírt adni posztsorozat formájában, érdemes lesz vissza-visszatérni a blogra. Ebben a posztban egy kis általános összefoglalót olvashattok a napvédelemről.

Kémiai és fizikai napvédők

Ugye azt már sokan tudják, hogy a napvédő szereket két csoportba oszthatjuk. A kémiai napvédő szerek a bőrünkön kölcsönhatásba kerülnek az UVA/UVB sugarakkal, ezen hatásával védik azt, hogy ezek a sugarak a bőrbe jussanak. A fizikai fényvédők olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek nem nyelik el a káros sugarakat, hanem visszaverik azokat, jellemzően ez cink-oxid. Gyakorlatilag a fizikai szűrők addig hatnak, amíg a bőrön vannak, nem szívódnak fel, tehát nem vízállóak. A kémiai szűrők ezzel szemben felszívódhatnak, éppen ezért veszélye lehet annak, hogy milyen naptejet használunk. A leginkább veszélyes összetevő, amelyet érdemes kerülni, az aminobenzoesav. Csecsemőknél én nem használnék kémiai napvédőt, számukra nagyon jó natúr fizikai napvédőszerek vannak, és mondanom sem kell, hogy soha ne legyenek sokáig közvetlen napon, pláne nem 11 és 15 óra között. Ilyenkor úgyis alszanak 🙂 Kémiai vagy kombinált napvédőket már 1 éves kortól lehet használni.

UVA és UVB sugarak

Az sem mindegy, hogy milyen sugárzás ellen kell, hogy védjen az a napvédő! Az UVA sugarak mélyen behatolnak a bőrbe, károsítják a sejteket, a bennük lévő DNS-t is, öregítik a bőrt. Az UVB sugarakat a felhám elnyeli, viszont ezek a rövid hullámok felelősek a bőrrák, a melanóma kialakulásáért.

Rear View Of A Young Woman In Bikini And Sun Drawn On Back With Sun Protection Cream

Mi az az SPF szám?

Minden napvédőn találsz egy SPF számot, amely azt mutatja, hogy az adott szerrel mennyi ideig tartózkodhatsz a napon biztonságosan a saját bőrödnek megfelelően. Tehát egy fehér bőrű, leégésre hajlamos bőr SPF 50 faktoros szerrel is hamarabb leég, mint egy barna, kreol bőr.

Természetes napvédők

Na, itt jött képbe egy sor natúr, természetes napvédelem, amellyel nyugodt szívvel tartózkodhat a család a napon. Hozzáteszem, 11-15 között tűző napon nem szabad napozni közvetlenül. Az árnyékban is bizony le lehet égni (szűrt napsugarak), és a legjobb szerekkel sem lehet közvetlenül a napon lenni 40-50 percnél tovább a legbarnább bőrűeknek sem.  Ha a természetes napvédelem mellett teszed le a voksod, akkor nem szabad megfeledkeznek a belső védelemről sem, azaz minél több béta-karotint tartalmazó gyümölcsöt, zöldséget kell fogyasztanod (répa, sárgabarack). Fontos a bőr naphoz való edzése is, már az első napsugarakkal szoktasd a bőröd a napfényhez, ne “szűz”, hófehér bőrrel feküdj ki a medencepartra. Természetes napvédő szer a szezámolaj, sheavaj, kakaóvaj, ezek használata azonban csak pár percre védenek a sugárzástól.

Itt olvashatsz a Bioderma napvédőkről!



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

  • Facebook
  • Twitter