Ha parfümökről beszélünk, hallunk illetve olvasunk, gyakran elhangzik az a kifejezés, hogy ?niche?. A niche francia szó szószerinti jelentése zugot, fülkét jelent, ha parfümökről beszélünk, akkor van egy sokkal mélyebb jelentése: olyan parfümök, parfümházak, parfümcégek kapják a niche jelzőt, melyek általában kis manufaktúrában dolgoznak független parfümőrként, természetes és válogatott alapanyagokkal és alkotói szabadsággal.
A niche mellett az ?indie? (független) kifejezést is használhatjuk, mely jobban kifejezi ezeknek a parfümházaknak a lényegét. A kulcsszó a függetlenség és alkotói szabadság. A niche parfümházak nincsenek szabályozva szigorú PR és szoros költségvetés által, mint ahogyan a nagy márkák parfümgyártó cégei vannak. A legnagyobb márkák manapság már nem saját parfümőrt alkalmaznak, hanem parfümgyárakkal, és az ott dolgozó parfümőrökkel marketinges szabályok és felmérések alapján gyártatják le a parfümöket, azaz a parfümőrnek már egy kész koncepcióba kell beleillesztenie a parfümöt.
Például felmerül a Guccinál az az igény, hogy a piaci keresletnek eleget téve adjanak ki egy kollekciót, mely 3-4 kiemelt összetevő köré épül: legyen közöttük csajosan édes, dögösen fűszeres, és frissítően citrusos. A parfümőrnek így viszonylag meg van kötve a keze, hogy ezeken a kategóriákon belül milyen, hordhatón és divatos illatot hozzon létre. Ez nem azt jelenti, hogy ezek a parfümök nem jók, sőt! Csak ellenpólusként a niche parfümszegmens olyan parfümöket kínál, melyek semmilyen korlátok közé nincsenek szorítva: nem számít az ár, így a legjobb alapanyagokból dolgoznak (gyakran ezért drágábbak a niche parfümök), sőt a legtöbbször olyan alapanyagokkal is próbálkoznak, melyeket a ?mass? (populáris) parfümökben nem használnának fel megosztó szerepük miatt.
A niche parfümöket megálmodó parfümőrök impressziójukat, meghatározó élményeiket, vagy éppen egy ismert alapanyag újragondolt változatát, merész kompozícióját készítik el, gyakran olyan eredménnyel, mely roppant izgalmas, de inkább alkalmi viseletre ajánlott parfüm, mintsem a hétköznapokon bátran viselhető komfortillat. Nem kell megijedni, ha a niche parfümök világában tett kirándulásunk alkalmával olykor meghökkentő, vagy furcsának tűnő parfümöket próbálunk ki. Annak a szépségét kell felfedezni, hogy a parfümőr gyakran több éves munkájával hogyan konstruálja újra mondjuk a tubarózsa illatát meglepő illatjegyekkel kombinálva.
A niche parfümök másik jellegzetessége, hogy nem lehet hagyományos parfümériákban kapni (kivéve a nagy múltú és mesteri alkotásairól híres Guerlain parfümöket, melyek a legnagyobb múltú parfümházak közé tartoznak), hanem kisebb luxus parfümériákban, vagy online butikokban. A niche parfümöknek ,mivel nem nagyüzemben készülnek, nem is céljuk, hogy tömegek vásárolják meg, éppen ezért az exkluzivitást nyújtó élményért, és az egyediség miatt kedvelik oly sokan őket.
Niche parfümökről és niche parfümházakról olvashatsz a Parfümblogon, természetesen a népszerű és széles körben ismert parfümök mellett!