Érlelődik ez a cikk bennem azóta, amióta jobban belemélyedtem a parfümök világába. A parfüm luxustermék. Mi a luxus? Olyan termék, amire nincs szükségünk, de kell ahhoz, hogy a státuszunkat emelje. Tehát egy luxusparfüm olyan mint egy drága, táska, kiegészítő, egyrészt öltöztet (ezt tudjuk), másrészt kiegészíti, kiemeli az aznapi öltözékünket. Vannak olcsó és vannak drága parfümök. Mint minden másnál is, ahogy haladunk az egyre drágább parfümök felé, úgy kapunk egyre jobb, exkluzívabb minőséget, brandet, arculatot és külsőt.
Kezdjük azzal, hogy mit nevezünk ma drága parfümnek. Drága Olvasók, bizony megdöbbennétek, ha utánaszámolnátok, hogy egy-egy helyi drogériában, áruházban kapható celebillat bizony drágább, mint egy közepes árfekvésű designer illat, ami már egy magasabb kategória. Merthogy a látszólag olcsón árult celeb parfünök bizony 10 vagy 15 ml-s kiszerelésben szerezhetőek be, és ha ezt a fantasztikusan olcsó árat felszorozzuk 50 ml-ig, orbitálisan magas árat kapunk.
Nézzük, miről is van szó. Egy hazai nagy parfümériában (nem online) Beyonce Heat Wild Orchid 15 ml-s parfümje 4990 Ft. Jól hangzik? 1 ml ezen az áron 333 Ft. Ha 50 ml lenne, akkor kb 16.600 Ft lenne. Nocsak! Ezen az áron már akár egy Lancome parfümöt is lehet venni.
Azt viszont tudomásul kell venni, hogy hagyományos, azaz nem online parfümériákban egy 50 ml-s parfüm bizony 18.000 – 25.000 Ft körül mozog, márkától függően. Továbbmegyek! Mindannyiunk kedvenc Chanel Coco Mademoiselle illatát 30.000 Ft körül mérik 50 ml-s mennyiségben. Elképesztő, ugye? Pedig nem az… Ha használtatok már eredeti (meglepődnétek, ha tudnátok, hogy hányan használtok úgy hamis Chanelt, hogy nem is tudtok róla) Chanel termékeket, akkor tudjátok, hogy kiváló és valóban luxusminőségűek.
Itt jönnek képbe az úgynevezett niche parfümök, melyeket valóban luxusparfümériákban vásárolhatunk meg. Amelyeknek az árait csak halkan lehet elrebegni, mert a jónép előtt ez vörös posztó és egyből jönnek a megvadult kommentek és vélemények. És most nem a fent látható valóban nagyon drága és nagyon exkluzív Clive Christian parfümökről beszélek. Hanem arról, hogy a legtöbb emberben az az előítélet él, hogy ezekben a parfümériákban irreálisan túlárazott, drága holmik vannak, melyeket a pórnép mégcsak a szemével sem illethet. Emlékeztek még a 15 ml-s Beyonce parfümre, ami 4990 Ft volt? Első ránézésre olcsónak tűnik, jól árasított terméknek, mely simán belefér legtöbbünk havi budget-jébe. Aha…csak éppen simán el is fröcsköljük egy hónap alatt. Mert az olcsóbb árfekvésű illatokba bizony nem a nemes alapanyagok vannak beleválogatva, hanem a minél költséghatékonyabb összetevők. És ezeket aztán fújhatjuk magunkra reggeltől estéig. Míg egy független manufaktúra egyedi illata olyan koncentrátumban tartalmazza az összetevőket, hogy két csepp napokig illatozik a nyakunkon.
Így például egy Byredo parfümért simán megéri kiadni akár 35.000 Ft is, mert garantált, hogy az az 50 ml-s üveg kétszer tovább tart, mint egy hagyományos brand-parfüm.
De szakadjunk el a az ár/érték aránytól és ml-től. Mint ahogy az óráknál, autóknál, ruháknál (stb…) a parfümöknél is bizony a designért, a minőségért, a külcsínért, az exkluzivitásért fizetni kell. És máris visszakanyarodtunk a luxus fogalmához és ahhoz, hogy egyfajta státuszszintre emel az, ha az ember lánya (fia) meg tudja engedni magának, hogy ilyen kategóriájú parfümöt vásároljon magának. Idézném egy ismerősömet, aki miután életében először kipróbálta ezeket a niche illatokat, így kiáltott fel: “Atyaég, én már soha többé nem fogok tudni olcsó parfümöt elviselni magamon!” Pedig nem az olcsóságról van csak és kizárólag szó (tudok olyan niche parfümöt mondani, ami olcsóbb mint pl egy Chanel parfüm vagy a most divatos designer illatok), hanem a parfümben felhasznált alapanyagok minőségéről.
Remélem, senki nem értett félre, én nem kampányolok a designer vagy olcsóbb celebillatok ellen (nekem is van jó pár, szeretem őket és szeretni is fogom), és nem szónokolok a luxusillatok mellett (mert ezek között sem mind jó), tőlem jól megférnek egymás mellett a polcon, csak szerettem volna rávilágítani, hogy néha a luxus jobban megéri!
Andrea