Új parfümöt választani és vásárolni magunknak vagy akár valamelyik szerettünknek mindig izgalmas feladat, hiszen egy-egy jól megválasztott illat akár életünk végéig a saját “signature” illatunk marad, amiről a környezetünkben élő embereknek rögtön mi jutunk az eszükbe. Ezt a számunkra tökéletes illatot megtalálni nem könnyű, hiszen manapság parfümök ezreit kellene végigszagolni és kipróbálni ahhoz, hogy eldönthessük, megtaláltuk a hozzánk legjobban illő parfümöt.
Szerencsére vannak profi szakemberek – parfümtanácsadók, parfümszakértők- akik segítenek abban, hogy ne kelljen ezt a több ezer illatkínálatot végigpróbálni ahhoz, hogy megtalálhassuk a személyiségünkhöz legjobban passzoló parfümöt. Ha egyedül vágunk bele a parfümvadászatba, a következő tanácsokat érdemes betartani.
Tudd meg, melyik illatcsalád jön be neked!
A parfümöket különböző illatkategóriákba csoportosították, mint például virágos-gyümölcsös, vagy fás-fűszeres illatjegyek. Érdemes utánajárni, hogy az eddig használt, és kedvelt illataink milyen illatcsaládba tartoznak, ez általában a parfüm dobozán is megtalálható, vagy az online parfümériák oldalán, a parfüm mellett minden esetben fel van tüntetve- mert nagy valószínűséggel ha ebből az illatcsaládból választunk, biztos nem fogunk csalódni.
Már az is segít, ha abban biztosak vagyunk, milyen összetevőket nem kedvelünk. Például, ha nem kedveljük az erős fűszereket, mint a fahéj, akkor ne keresgéljünk az orientális parfümök között. Ugyanígy segít az is, ha tudjuk, milyen jellegű illatokhoz vonzódunk: a vizes és zöld jegyek általában frissek, a gyümölcsös és gourmand jegyek pedig édesebbek.
A külcsín is fontos, de nem minden!
Bár fontos szempont a parfüm üvege, mégsem lehet ez a választás legfontosabb eleme. Általában a parfümgyártók az üveggel és a parfüm reklámjával szeretnék kifejezni, hogy milyen jellegű az adott illat, ezért vásárlás előtt érdemes a parfüm reklámját, reklámfotóját megnézni, mert arról kiderül, hogy főként melyik korosztálynak, és milyen alkalomra ajánlják. Gyakran maga az üveg is megmutatja, milyen illat rejtőzhet benne: egy letisztult, elegáns, és visszafogott üvegben általában hasonló jellegű illat lehet. Ugyanez érvényes a parfümök színére is, melyek igen kifejezőek: a lágy rózsaszín színvilág púderesebb parfümöt rejthet, a mély lila pedig egy füstösebb, érzékibb illatot. Például Viktor & Rolf Flowerbomb harsány rózsaszín üvege egyértelműen jelzi, hogy bizony ebben az üvegben valami édeskés, gyümölcsös-virágos illat rejtőzik, és milyen igaz! A legtöbb niche parfümház már egyenüvegekkel dolgozik, így nem feltétlenül tudunk a csomagolásra hagyatkozni, ugyanakkor egy jó név mindent elárul. A legtöbb parfüm esetében a kiemelkedő vagy fő összetevő neve szerepel a parfüm nevében. Jó példa erre Tom Ford Black Orchid darabja, amely valóban jól írja le, mire számíthatunk: egy sötét, misztikus, keleties illatra, amelyben az orchidea virágos jegye kiemelkedő.
Emeld ki a személyiséged!
Ne próbáljunk másnak látszani a parfüm által, mint amilyenek valójában vagyunk. A sportosabb, lazább stílushoz nem passzol egy “vadmacska” jellegű buja orientális illat, egy elegáns viselethez pedig egy fanyar, sportos illat. A parfüm a megjelenésünk egy része, melyről a környezetünk megítél bennünket, így épp olyan disszonánsan hat, ha nem a személyiségünknek megfelelő illatot használunk, hiszen nem is tudjuk megfelelően viselni azt. Gyakran célszerű több parfümöt tartani a parfümös polcunkon: hétköznapokra egy könnyed, alkalmakra egy nehezebb, “testesebb” és erőteljesebb illatot. Érdemes még nyárra beszerezni kifejezetten nyári parfümöket (summer fragrance), melyek alkohol nélkül készültek, így az erős napfény nem tesz kárt a bőrünkön. Ma már a legkelendőbben az Intense vagy Extreme elnevezésű változatok. Tipikusan az őszi-téli szezonra kerülnek piacra ezek az erőteljesebb, karakteresebb illatok. Mint például az Yves Saint Laurent Libre Intense esetében is, ahol a Libre ikonikus levendulás-vaníliás akkordja vált az illat főszereplőjévé, sokkal koncentráltabb változatban, mint az alapillat esetében.
Hova is fújjak?
No, igen, a parfümök használatának is megvan a titka: soha ne fújjuk ruhára, mert egyrészt nyomot hagyhat, másrészt kvázi utolsó jegyként a bőrünk is beszáll a parfüm illatába, azaz a bőrünk illata, melege is kell a teljes pompához. A pulzuspontokon a legintenzívebb az illat, saját örömünkre fújhatunk dekoltázsra is, itt érezzük mi magunk a legjobban (de ide fújva fárad el leginkább az orr is). Nyáron lenge ruhákhoz érdemes a térdhajlatba is fújni, valamint a régi módszert alkalmazni: kifújni 2-3 fújást a parfümből, és belesétálni, így egyenletes illatréteg lesz rajtunk. A haj remekül tartja az illatot, csak vigyázni kell vele, mert az alkohol szárítja azt. Fontos: ne dörzsölgessük a csuklónkat, nyakunkat, mert az illatmolekulák megtörhetnek, inkább hagyjuk csak simán leszáradni a parfümöt.
Az a bizonyos illatpiramis
A legtöbb illat szerkezete egy bizonyos illatpiramisban írható le: A fejjegyben általában könnyed, hamar elillanó, éppen csak kedvcsináló jegyek vannak, amelyek körülbelül negyed óráig érezhetőek. A szívjegy a parfüm szíve, ebben a rétegben vannak általában a virágos vagy gyümölcsös összetevők, amelyek intenzíven robbannak ki a kompozícióból, tartósan illatozva. Az alapjegyek tartósítják, kiemelik vagy éppen tompítják a szívjegyeket, illatuk minimum fél napig is érezhető, általában fás, pézsmás, ámbrás vagy vaníliás jegyeket használnak fel e célból.
Végül nem utolsó szempont az sem, hogy a legújabb divat szerinti illatokat szeretjük, vagy vonzódunk a “régi”, vintage illatok iránt, vagy inkább a ritka, egyedi és a megszokottól eltérő parfümre vágyunk-e. A parfümök terén is megfigyelhetőek a változó divathullámok, a markáns, fűszerestől az édes gyümölcsös illatokig mindenféle volt már terítéken. A nagy divatházak általában ezeket a divathullámokat ülik meg, míg a független (indie, niche) kis parfümmanufaktúrák egyedi, nem megszokott illatokat alkotnak. Tudatos parfümvásárlók pedig a bio-öko- vagy natúr parfümöket keresik, amelyekben mindig ellenőrzött, majdnem 100%-ig természetes alapanyagok vannak.