YSL Black Opium – parfümkritika

Figyelem, a nyugalom megzavarására alkalmas kritika következik! Nem fog tetszeni, amit írok, de tessék velem nyugodtan vitatkozni, azért van ez a blog. Naszóval.

YSL-Black-Opium

YSL (rövidítek, nem akarom kiírni azt, hogy Yves Saint Laurent…) legendás illata az Opium. Én nem szeretem, de ettől még leborulok a nagysága előtt és értékelem, hogy lassan 50 éve virít a polcokon. Az már más kérdés, hogy az egy m2-re jutó Opium parfüm használók száma Hévízen toronymagasan a legmagasabb és a belvárosi partikon biztos nem fogjuk megérezni az illatát. Mert az a korosztály, amely előszeretettel használja a “régi” Opium parfümöt bizony ma már az érettebb kategóriába tartozik. Tudjuk, hogy az Opium parfümöt sem kerülte el a mostanság oly divatos ráncfelvarrás, kapott új küldőt, aztán megjelent egy fiatalosabb, könnyebben fogyasztható változatban (Belle d’Opium), melyet annyira gyűlöl a net parfümrajongó népe, hogy csodálkozom azon, hogy még forgalmazzák (pedig én szeretem, azaz szívesen viselném, ha lenne belőle egy üveggel).

Az YSL háza táján amúgy is nagy a mozgolódás, teljes arculatváltás, kitalálták, hogy már nem Yves Saint Laurent lesz a márka neve, hanem csak Saint Laurent. Nem tudom, ez miért jó, de biztos nagyon okos volt az, aki kitalálta. (ha már új márkanév, akkor lehettek volna hivatalosan is YSL, úgy is mindenki így ismeri őket…). És jött a hatalmas ötlet, hogy fiatalítsanak. Hogy bizony az YSL illatok nagy része középkorú és/vagy érettebb nőkhöz szól, pedig a fiatalokat is illik valamivel megcélozni, végül is ők fröcskölnek magukra tonnaszám parfümöt. Ma meg a rocker style a divat, a városi junkie, hát gyerünk, alkossuk meg a modern, független, pimasz és provokatív csajszi illatát, és mi lenne, ha egyúttal az Opiumot is megszerettetnénk a fiatalokkal? Nosza, akkor legyen egy új, fiatalos Opium, aztán majd ha ez a korosztály  is beleöregedett, akkor már magabiztos kézzel nyúlnak a nagy öreg Opiumért.

Remek kis sztori, de ez a tündérmese már lejátszódott pár éve a Guerlain független parfümháznál, ahol a számtalan Shalimar (ami tudjuk, hogy a parfümök királynője) flanker (változat) után fiatalítani akarták a vonalat és bevezették a Shalimar Initial-t a kor legmenőbb modellének meztelen testével. Vitatkozhatunk, hogy sikerrel-e (részemről bejövős az Initial sorozat), mindenesetre Thierry Wasser, a Guerlain parfümőre és mindenese azt nyilatkozta, hogy megszüntetik az Initial vonal gyártását, mert rájöttek, hiba volt a nagy előd képét megreformálni, Shalimar csak egy van.

black opium

Ennek analógiáján mondhatom, hogy Opium is egy van. Szerencsére a Black Opium nyomokban sem tartalmaz “Opiumot”, így most igazából meghasonlott módon két nézőpontból értékelném a parfümöt. Először is, amikor felröppent a hír, hogy kiadásra kerül a Black Opium (ráadásul az üveg fotójával), mindenki a premier napját leste (én is), mert ezt a szuper dögös, izgalmasan hangzó illatot mindenki ki akarta próbálni, még az is, aki nem szereti az anyaillatot, nyilván lehet, hogy pont azért, hátha ez a verzió hordhatóbb lesz (igen, ez is én volnék). Az ős-Opium rajongók már akkor cafatokra tépték a Black Opiumot, amikor még csak hírből ismertük, hiszen egy régi illat remasterizálása mindig érzékenyen érinti a már megszokott illatért rajongókat.

Aztán megjelent a parfümériák polcain és lett nagy sírás-rívás: egyrészt az ultramenő üvege mindenkit levett a lábáról, és a mai kor divatjának megfelelő illattal rendelkező Black Opium szinte pár hét alatt hatalmas siker lett, azért is/vagy mert, a Black XS édes-gyümölcsös-valami füstös izét tartalmazó vonalába tökéletesen beleilleszkedik (egyébként tiszta Diesel Loverdose Tattoo), amiről tudjuk, hogy minden vagány, fiatal csaj komázza, másrészt pedig az Opium rajongó nagy többség irtó csalódottan vette tudomásul, hogy megerőszakolták a kedvenc illatukat.

Tehát ha innen nézem fehér, ha onnan, akkor fekete. De nézzük csak az illatot: tulajdonképpen egy csésze vaníliás aromával feltuningolt kávénak felel meg. Természetesen kell bele egy kis gyümölcs (körte), anélkül nincs tucatillat, és pacsuli, mert attól lesz ám benne a dög-faktor. Nem árt egy kis fűszerezettség sem, így került bele egy csipet rózsabors, haloványan és helyet kapott még a narancsvirág, mely halk, halkabb mint szokott. Az alapjegy meleg-fás karakterű, ennek ellenére megdöbbentően hamar leolvad rólam és az illat hatósugara (sillage) is csak az első percekben bombasztikus. Nyilvánvalóan a feketekávé és a vanília násza lenne a kuriózum az illatban. Ha egy kis rumot vagy bőrt kevertek volna mellé, akkor lenne benne szufla, így az egyébként kifejezetten aromás kávés akkord hamar lelohad és eltűnik.

A Black Opium összhatása kellemes, már akinek tetszenek a napjainkban divatos, édes-kicsit füstös-vaníliába burkolt illatok, kifejezetten fiatalos, party illat, divatot imádó lányok ki ne hagyják, mert ez most menő lesz egy darabig, főleg az Instagramon, hiszen az üvege ultradögös! A régi Opiumért rajongók pedig ne is tegyenek próbát. Ez lesz minden idők leggyűlöltebb illata, mely az eladási listákat fogja sorra megdönteni. Már csak egy égető kérdés maradt válaszolatlanul: miért Opium?? Miért nem lehetett valami más néven piacra dobni? Oké tudom, egy teljesen új illatot irtó költséges marketingelni, de akkor is. Lassan átcsap az YSL Givenchy-be, akiről tudjuk, hogy a flankergyártás nagymestere.

Andrea

Olvasgatunk, olvasgatunk és nem szavazunk?! Tessék nyomni egy választ!

Mi a véleményed az új Nina Ricci Rouge parfümről?



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

  • Facebook
  • Twitter