Az egymásba fonódó C betűk, a Coco becenév és a jól hangzó francia Chanel vezetéknév ma már a luxus és a divat szinonimájává váltak. Úgy gondolom, maga Gabrielle Chanel sem gondolta volna, hogy az általa létrehozott divatház ekkora sikert fog befutni. Pedig az indulás igen mélyről jött: a kis Gabrielle szegény családból származott, később árvaházba kényszerül (igazából apácák nevelik). Ahogy lenni szokott, csinos nővé serdül, aki tehetséges a varrásban, szorgalmas és elég céltudatos ahhoz, hogy ne féljen elfogadni gazdagabb férfiak segítségét, mellyel egy aprócska kalaposüzletet tudott nyitni a 21 Rue de Cambon alatt. Ma már tudjuk, hogy a kalaposüzlet bejött, és Chanel név alatt már nem csak ruhákat és kiegészítőket lehet kapni, hanem parfümöket is, amelyek még Gabrielle Chanel életében hatalmas üzletnek bizonyultak, pláne az ikonikus Chanel No.5.
A Chanel No.5 körül annyi legenda kering, hogy lehetetlen lehámozni azokat, amelyek nem valósak, egy biztos: Ernest Beaux álmodta meg Coco kérésére, aki csak annyit szeretett volna, hogy egy egyedi, sehol nem érzett illatot alkosson számára. Így született meg az első aldehides, szintetikus anyagokkal is gazdagított parfüm. A legenda szerint az ötös számú minta tetszett Gabrielle-nek, egy másik, neki tulajdonított idézet szerint:
“A kollekciómat az ötödik hónap, ötödik napján indítom el a piacon, így hagyjuk meg neki az ötös számot, amely majd szerencsét hoz neki is”.
A parfüm legendás sikeréhez hozzátartozik az is, hogy Gabrielle jó üzletasszony volt: a második világháború során ruhaüzletét ideiglenesen be kellett zárnia, ugyanakkor parfümjét meg lehetett vásárolni. Az amerikai katonák, akik épp Párizsban állomásoztak, ajándékul feleségüknek No.5-t vittek, hiszen maga Marilyn Monroe vallotta akkoriban, hogy csakis Chanel No.5-t visel.
Tudjuk, hogy ma a Chanel No.5 egy érett illat, hiszen a közel 100 éves illatot (2021-ben lesz a jubileum!) sokan nagymamáikhoz kötik. 2001-ben született meg korunk új Chanel ikonja, a Coco Mademoiselle. A Coco sorozat fiatal nőknek szóló darabja akkorát robbant, hogy gyakorlatilag napjainkban az egyik legtöbbet eladott parfümként tartják számon, minden jelentős toplista élén tanyázik. Jacques Polge, a Chanel saját parfümőreolyan orientális-virágos illatot álmodott, amelyben a pacsuli szokatlanul nagy szerepet kapott, és mellé igen energikus és túladagolt citrusos jegyeket illesztett. Ettől az illat egyszerre érzékien szexi és könnyed lett, kifinomult, ugyanakkor egy cseppnyi szexuális felhang figyelhető meg benne.
Az illatház legújabb pillérének a 2 éve megjelent Gabrielle-t szánták, több-kevesebb sikerrel. A friss, elegáns, fanyarkás illat túl gyengének bizonyult, talán a most megjelent Gabrielle Essence beváltja a hozzá fűzött reményeket.