Napjaink nőinek a szabadság az elengedhetetlen és valódi luxus. Az egyenjogúságért és a sikerért vívott küzdelmes évek után ez egy lelkiállapot. A saját szabályaid szerint zajló játszma. Mert te te vagy. Kompromisszumok nélkül. Ellentmondások nélkül. Mert egyszerre lehetsz erős és extra nőies. A luxus megszállottja és harmóniában a természettel. Ultra laza és nagyon szexi, a saját, belső tüzed által vezérelve, életed minden pontján azzal fűtve… Kiáltani, ha úgy tartja kedved. Lenyugodni, amikor csak akarsz. Megszületett a szabadság ikonikus illata. Egy új, lazán szexi virágos illat. Franciaország és Marokkó találkozásaként megalkotva. Párizs és New York között megálmodva. A maszkulin és a feminin közötti vonalon egyensúlyozva…Az év legforróbb bevezetése: Yves Saint Laurent Libre.
1971-ben a Rive Gauche szakított a hagyományos couture szabályokkal a Pop art rózsát a zöld, metálos ragyogással vegyítve. Az illat vagányságának hátterében a parfümőr, Michel Hy rózsa oxidhoz, a virágban természetesen megtalálható molekulához fűződő vonzalma áll. Napjaink rózsás illatjainak nagy része ennek az összetevőnek köszönheti frissességét. A különböző gyantafélék és fűszerek perzselő elegyeként, melyeket a tervező a « tűz virágainak » nevezett, az 1977-es Opium a 20. század egyik meghatározó illata volt. De Yves Saint Laurent élvonalbeli virágai éppúgy tükrözik vissza a tervező által a világ legvakmerőbb divatházába hozott szabad szellemet is. 1983-ban a Paris egy Eiffel-torony méretű rózsacsokrot hozott el. Az illatjegy alkalmazása egy igazi hazárdjáték volt, alkalmazásának sikere csak a szerencsén múlott: abban az időben a rózsát ódivatúnak tartották. A púderes ibolyával párosítva Sophia Grojsman Paris illata tökéletes sikert aratott az időtlen varázsra alapozva.
Mint minden nagyszerű terv esetében, az illat alapszerkezete is feszültségre épül. A szexi és a vagány között. Az lényeget adó maszkulin alap egy ultranőies szívvel. Párizs eleganciája és New York vibrálása vegyül benne, ahol az IFF mester parfümőrei, Anne Flipo és Carlos Benaïm megalkották. A Libre a fougère egy szabadelvű felfogása, a férfi illatok klasszikus levendula jegyét alkalmazva. Anne Flipo provokatív mozzanatának célja az elvárt nemi szerep hajlítása a női irányába, pontosan ahogy Yves Saint Laurent átszabta a szmokingot a nők számára.
A Libre esetében testreszabta a fougère illatok kulcsösszetevőjét, hogy annak pompáját provence-i díva levendula szívvel hangsúlyozza ki, ezzel kiemelve az illat legmelegebb, legédesebb oldalát. Amikor Carlos Benaïm megalkotta a legérzékibb narancsvirág abszolútumot, amit Anne Flipo valaha szagolt, egyből beleszeretett, ahogy az édes fehér virág rejtett, forrón izzó karakterét felfedi. A madagaszkári vanília és a klasszikus ámbra jegy, a grisalva, teszi a fougère alapszerkezetet nőiessé és adja meg az addiktív virágos szív perzselő intenzitását. A friss akkord 7 évet és 1500 variációt felölelő tökéletesítését követően, a Libre a két mester parfümőr közös munkája gyümölcseként jött létre. Tiszta és egyenes, akárcsak egy egyenes szabású öltöny vagy a láb a tűsarkúban. Egy kiáltás. Egy láng. Egy fénysugár.
Fougere, a nemi szerepet hajlító stílus: ez a legrégebbi modern illatcsalád, hiszen a fougère integrált először szintetikus összetevőket, mint például a vanillin és a kumarin (a tonkabab aromája). Szintén a fougère a nemi szerepek közötti hajlítást leginkább lehetővé tevő illatcsalád, hiszen eredetileg nőknek ajánlották, mielőtt a divatkövetők által felkapottá vált volna. Nevét az illatcsalád első tagjáról, Paul Parquet Fougère Royale nevű illatáról (Houbigant, 1882) kapta. A hűvös rózsagerániumon, a friss, aromás levendulán, a mandula illatú kumarinon és tölgyfazuzmón alapuló stílus azóta számtalan férfi illat-klasszikust tud felmutatni. A LIBRE révén Anne Flipo és Carlos Benaïm ezt megfordítva, az eredeti női jellegét fedik fel.
A Libre-t megalkotó álomcsapat francia tagjaként Anne nem is lehetett volna jobb választás a projektre. Életében először a narancsvirágba szeretett bele 15 éves korában.Stílusban leginkább az Yves Saint Laurent nadrágkosztüm áll közel a szívéhez, mert sokkal szexibbnek, eredetibbnek és nőiesebbnek érzi magát benne…és szabadabbnak. A Franciaország északi részén, Picardie-ban született Anne a család kertjében és konyhájában élesítette szaglását mielőtt megkezdte tanulmányait az ISIPCA parfümiskolában Versailles-ban. Azóta mind kasszasikereket, mind kultikus kedvenceket tudhat magáénak. A természetes összetevőkhöz fűződő szívből eredő rajongása, a high-tech anyagokkal való tehetséges bánásmódja és az érzelem vezérelt stílusa révén elnyerte az IFF mester parfümőr címét. Egy kitüntetés, melyet aznap kapott, mikor megtudta, hogy a Libre megalkotására kérték fel. Az Yves Saint Laurent szeretett Marokkójában született Carlos Benaïm lehet, hogy már egy született New York-i, de a mediterrán érzékiség érintése mindig érződik kompozícióin. Elismert festőként a couturier-hez hasonlóan tökéletesen megérti a színeket. Carlost Tanger misztikus növényi világába édesapja avatta be, egy gyógyszerész, aki saját esszenciáit magának vonta ki. A legendás parfümőr, Ernest Shifan tanítványa mára az iparág legnagyobb mestereinek egyikévé nőtte ki magát. A Fragrance Foundation Awards kilencszeres győzteseként kompozícióiért 2014-ben megkapta a „Perfumer of the Year Lifetime Achievement Award” díjat. A duó amerikai tagjaként a mester parfümőr páratlan technikai tudását és tehetségét adta a friss, lédús, kettősséget mutató LIBRE illathoz.
Íme az interjú a két parfümőrrel!
Hogyan képzelted el először az illatot?
Anne Flipo : Úgy gondoltam, érdekes lenne visszanyúlni a maszkulin struktúrához, a fougére -hez, mindezt úgy, hogy közben azokra a részletekre koncentrálunk, amelyek ezt egy igazán nőies illattá tudják változtatni. Virágosan addiktívat akartam alkotni.
Mennyi ideig dolgoztatok rajta?
A.F.: Az alapötlet 2011-ből ered. Összesen 1570 variációt készítettünk! A nyers akkordtól az üvegben található illatig hosszú utat tettünk meg. Az illatot úgy kellett mindig csiszolni, hogy az a történetével összhangba kerüljön.
Volt fedőneve a projektnek?
A.F.: « Fiús ». Kezdettől fogva. Mélyen gyökerező kapcsolatot éreztem a maszkulin/feminin projekttel, mert sok tekintetben a saját személyiségemet is visszatükrözi. Én nagyon nőies vagyok, viszont nekem is van egy férfiasabb oldalam, amit teljes mértékben felvállalok, és ami nagy szabadságot ad életmódom tekintetében. Sokkal nőiesebbnek, csábítóbbnak, sokkal hitelesebbnek érzem magam nadrágkosztümben. A Libre a maszkulin és feminin között húzódó feszültséggel játszik.
Hogyan fejeződik ez ki az illat felépítésén keresztül?
C.B.: A fougère, “páfrány” franciául, egy parfümőrök által megálmodott akkord, mely után elnevezték az illatcsaládot. A legtöbb férfias illat ebbe az illatcsaládba tartozik. Anne nagyon innovatív ötlete az volt, hogy keverjük ezt az igazán nőies, érzéki és lédús narancsvirág jeggyel. Ez az az ellentmondás, mely egyedülállóvá teszi. Ez az első alkalom, hogy valaki ezzel a dualitással játszott.
A . F.: A jegyek minden szintjén feszültség van, a narancsvirág és a borostyán, a citrusok, valamint a fás jegyek között… Ez az értelme annak, hogy ilyen sok módosítást hajtunk végre: az illatnak elejétől a végéig vibrálnia kell.
A francia levendula és a marokkói narancsvirág különleges tulajdonságait használtátok fel, az illat kulcsösszetevője a …
A . F.: Meg akartuk találni a kvintesszenciát, azt az elengedhetetlen érzést, amit ezek az alapanyagok kifejeznek. Az ötlet az volt, hogy kiválasztjuk azokat az elemeket, amiket a legjobban szeretünk, majd egy egyedülálló, testreszabott anyaggá állítjuk össze őket. Például, a narancsvirág szív : olyan, mintha a virág koncentrációja lenne. Olyan gazdag, hogy szinte testesnek mondható. A nőiesség minden egyes darabkája megjelenik benne .
Mi a helyzet a levendulával?
A.F.: Megváltunk gyógyhatású oldalától, hogy nőiesebbé tegyük. Sokkal inkább levendulavirágról, mintsem aromás jegyről van szó.
Milyen más összetevőket választottatok annak érdekében, hogy kihangsúlyozzátok a két sztár összetevő közötti feszültséget?
A.F.: A fejjegyben a narancsvirág abszolútum esszenciájával, a nerolival áll párba, melyhez csatlakozik a mandarin, mely a lavandinnal kerül kontrasztba. Az illat szívében az arab jázmin emeli ki az érzékiséget, színt és erőt adva. A szalicilátok olyanok, akár a nap sugarai – olyanok, mint Yves Saint Laurent jellegzetes aranya. Lecsengésében az ámbra és a vanília akkord játszik főszerepet, mely a narancsvirágot parázslóvá varázsolja.
Anne, mit érzel , amikor megszagolod a narancsvirágot?
A . F.: Ez volt az első lesokkoló élményem illattal kapcsolatosan. Első találkozásom egy olyan virággal, amit nem ismertem addig. Tizenöt éves voltam és meglátogattam egy barátot, aki egy gyönyörű 17 . századi házban élt pálmaházzal. Olyan volt akár egy villámcsapás. Ahogy behunyom a szemem, még mindig látom a szobát, érzem az illatot…Azóta mindenhol ezt az illatot keresem. Vissza akarok menni abba az időbe, amit nem is hagytam hátra igazán …tizenöt éves akarok lenni újra!
Carlos, te a marokkói Tangerben születtél . Yves Saint Laurent az algériai Oránban . Közös mediterrán származásotok vezérelte inspirációdat?
C.B.: Minden jegyet, amit használok, a marokkói fiatalságom tesz színessé. Rengeteg fűszer, jázmin… Otthon narancsvirág szirmot eszünk desszertként! Yves Saint Laurent Marokkóval fenntartott kiváltságos kapcsolatának ismerete nagyon különleges észlelést ad nekem a gyönyörű ország rá gyakorolt hatásáról. Egyedi fényei, kontrasztjai, színei, esztétikája…ezek a kultúra azon elemei, melyeket megragadott. Ezek tükröződnek vissza kreációiban, mint ahogyan az én Yves Saint Laurent parfümre vonatkozó koncepciómban is.. .
Hogy dolgozatok Párizsból és New Yorkból együtt? Ki mihez járult hozzá?
C.B.: Az alapötlet Anne – é. Mikor megkért, hogy kapcsolódjak be én, külön -külön kezdtünk el dolgozni rajta.
A . F.: Minden fázisban a legjobb verziót választottuk és azt használtuk kiindulópontként.
C . B.: Ez Anne illata, de én úgy karoltam fel, mintha a sajátom volna.
A . F.: Ami igazán érdekes az az, ahogyan meglepődsz azon, mi jut eszébe a másiknak, mikor a te formuládon dolgozik .
C . B.: … az eredeti ötletet tartva.
A . F.: Beleszerettem Carlos narancsvirág akkordjába. Már dolgoztam ezzel a jeggyel, de egy könnyedebb, frissebb tónusban. Csavart rajta egyet és erőteljesebbé tette. Én egy, a maszkulin -feminin közötti feszültséget jobban kiemelő akkordra koncentráltam. Ő ezt egy telt, mégis friss akkorddal hozta el.
Hogyan reagáltál, mikor megtudtad, hogy te fogod elkészíteni az új Yves Saint Laurent női illatot ?
A . F.: Azon a napon tudtam meg, amikor mester parfümőrré neveztek ki. Elnyerni egy Saint Laurent -t, na az őrület. Hihetetlenül boldog voltam! Madarat lehetett volna fogatni velem!
Hogyan fejezi ki a parfüm a szabadságot?
C.B.: Parfümőrként a szabadság kulcsfontosságú. Képesnek lenni az alkotásra, kifejezni azt, amit akarok, ehhez folyamatos szabadságra van szükségem. Ha mindkettőnk képes volt felszabadulni és megcsinálni azt, amit akartunk, az azért van, mert megkaptuk ezt a szabadságot. Ezt pedig a parfümünkön keresztül fejeztük ki .
Mit szeretnétek, a nők mit érezzenek, amikor a LIBRE – t viselik?
A . F.: Azt szeretném, hogy szabadnak érezzék magukat az illat minden egyes oldalától. Hogy jól érezzék magukat a parfüm kifújásától számított minden szakaszban. Azt akarom, hogy a Libre mindent megadjon nekik, amit akarnak. Frissességet és ragyogást kezdetben. Majd az égető szenvedélyt, mely feledhetetlenné teszi a jegyet. Eszméletlen ereje és jellege van! Ragyogó, szikrázó, szertelen… Ez az én definícióm a szabadságra.
Amikor ma megszagoljátok a LIBRE -t, felismeritek benne az eredeti ötletet?
C.B.: Nem csak, hogy felismerjük, de mindent megtettük, hogy ehhez tartsuk magunkat!
A.F.: Szabad nő vagyok és annak is érzem magam, ha a Libre -t viselem !
Mi jut eszetekbe először, amikor azt halljátok: „Szabad vagyok…”?
C.B.: Szabadon alkotni.
A.F.: Szabadon élni.